Friday, January 29, 2010

TUKAR ALTERNATOR 3

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Hari ni hari Ahad. Biasanya kedai tu buka setengah hari. Pagi tu dlm pukul 10.00 aku telah menuju ke kedai tu. Dia tunjuk alternator Mazda 1400. Aku cakap macam lain je, dia minta sampel.

Aku pergi makan dulu sebab nak sejukkan enjin dan nak isi perut. Nak buat kerja berat ni. Selesai je, aku pun menuju ke van dan mulakan kerja. Mula-mula jack dulu van, lepas tu letak batu. Aku longgarkan belting dan buka bolt bawah. Alternator tu dah terbuka. Tapi ada masalah ruang. Nak tarik naik tak boleh, nak tolak turun lagi tak boleh. Benda ni sangkut kat hos air dan bar pemegang. Aku tak de pilihan. Aku buka pemegang. Rupanya pemegang ni mempunyai skru yang bersambung dengan pam air. Maka melelehlah air keluar. Air pun bawa sampel tu kat kedai tadi.

*PERINGATAN : CABUT TERMINAL +VE PADA BATERI SEBELUM MEMULAKAN KERJA NI KERANA ADA PERCIKAN BUNGA API SEWAKTU MENCABUT DAN MEMASANG WAYAR PADA TERMINAL ALTERNATOR.

Lepas bayar RM125.00 aku pun balik ke van. Nak pasang pulak. Oleh kerana dah ada experience, aku baring kat bawah van, dapat pasang bolt kat bawah. Aku ikat ketat. Aku lupa patutnya masukkan belting dulu. Jadi kena baring dan longgarkan semula. Kemudian pasang pemegang, masukkan belting dan tegangkan belting. Ikatkan nat terminal dan akhirnya ketatkan bolt dan nat kat bawah.

Fuyoo.. sakit pinggang pun ada. Berat gak alternator ni. Besi + wayar. Agak-agak 2 jam juga membuka dan memasang alternator ni. Kalau upah pun lebih kurang RM35.00 je tapi kedudukan kewangan aku ada terganggu sikit bulan ni. Lagipun bila lagi nak asah skill selain dapat exercice.

Aku start enjin guna charger sebab bateri dah flat. Sekali start dah hidup. Aku biarkan enjin running kejap. Aku pun jalan. Bila aku matikan dan start semula, ada tanda-tanda bateri dicas tapi tak kuat lagi. Jadi aku kena jalan jauh sikit. Akhirnya bateri aku telah dicas sepenuhnya. Alhamdulillah.

No comments: