Saturday, January 2, 2010

PAM IKAN

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Balik dari Kota Tinggi, aku singgah carrefour Pandan. Aku beli pam. Aku tak pernah bela ikan dalam akuarium. Dulu aku dah survey. Akhirnya aku beli jenis tenggelam, RM27. Pekedai tu pesan jangan letak pam tempat kering, nanti rosak. Dalam perjalanan balik aku berfikir juga macamana nak pasang sistem pam ni.

Balik je aku test pam ni dalam baldi berisi air. Bila on suis je, ia pun menunjukkan kemampuannya. Rupanya ada hos kecil. Bila hujung hos tu di udara, maka buih akan keluar dalam air manakala bila hos terendam, air akan dialirkan ke dalam air. Baru aku faham sistem ni. Untuk menggunakan pam ni dalam kolam, aku perlukan punca bekalan elektrik. Jadi aku perlu membuat sambungan ke kolam aku. Nanti le aku fikirkan.

No comments: