Wednesday, August 25, 2010

IKAN KELI

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Dua hari lepas aku terima tempahan ikan keli. Dia nak 165 ekor siap siang. Semalam aku pergi jumpa buyer ni 0127814819, kerja kat dewan makan SKMA Waddin. Aku bagi 3 sampel untuk dia pilih 6, 8 dan 10 ekor sekilo. Dia pilih 10 ekor sekilo. Ini le kali pertama aku terima tempahan ikan keli bersih dalam kuantiti yang banyak, kecil pulak tu. Aku nak hantar semalam petang, dia tak bagi, dia kata nak esok pagi juga. Jadi petang tu aku sauk le ikan mengikut saiz yang dipersetujui. Aku masukkan juga ikan besar sikit, biar puas makan. Sebab harga dah set kat bilangan ikan bukannya kilogram.

Malam tu aku siang le. Bengkok juga badan aku ni. nasib baik isteri aku tolong. Sebab ada 2 proses, belah dan buang perut. Kalau 1 ekor ikan ambil 1 minit,

1 minit x 165 ekor = 165 minit.
165 minit / 60 minit = 2.75 jam

Penatnya. Esok nak drive gi kuliah lak.
Lepas siang tu kena cari ais lak tengah-tengah malam. Nak bagi sejuk ikan tu. Nasib baik jumpa kat kedai mamak. Esoknya aku drive gi Batu Pahat, masa tu baru terasa sakit jari-jari terkena sengat keli semalam. Bila nak putar kunci, nak buka lampu.. adoii. Tapi aku tak nangis le. aku kan lelaki.

No comments: