Wednesday, August 18, 2010

NGV 2

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Gigi lari satu mata.. Maksudnya apabila pemasangan timing belt tu tidak mengikut tanda yang ditentukan pengeluar.
Kadang-kadang sebab pemasangan tu visual, boleh berlaku sewaktu pemasangan, gigi tu bergerak: terkehadapan atau kebelakang. Kereta aku guna palang, manakala van aku gunakan gigi. Gigi lagi payah sebab boleh pusing apabila masukkannya.

Aku pun minta bantuan kawan aku, Hussin. Dia ni kawan serumah semasa belajar degree dulu, guru automatif. Dia ni dah lama tak pegang enjin. Aku pun cerita masalah, akhirnya dia setuju nak tengok. Aku pun buka bonet dah cover timing belt. Dia buka cover head engin dan check. Dia kata ok. Dia pun test kereta, cluth nak abis katanya. Nak kepastian tanya Rashid.


Aku pun tefikir juga (memang aku suka berfikir pun).
Kalau tuning dah OK,
Timing belt dah OK,
Aku nak cuba tengok timing enjin lak.

Malam tu aku buat pembacaan. Aku surf internet. Baca pasal NGV dan masuk forum. Maklumat yang aku dapat ialah:
- Timing NGV tinggi sikit dari normal (10°) iaitu antara 12°-15°
- RPM untuk petrol adalah 1200 untuk mendapatkan RPM NGV 1000
- tappet untuk NGV mesti dibuat di kedai servis NGV sahaja tidak boleh kedai bengkel bukan NGV

Hari Selasa aku naik SMT Batu Pahat jumpa Rashid. Aku kata nak test guna timing light. Aku sampai dalam 3.45 ptg. Dia pun keluar timing light.
"start enjin!"
dia pun baca "20"
patut le, tinggi sangat.
Nasib baik aku tak buka timing belt ari tu.
Aku cerita le timing NGV antara 12°-15°
Dia pun adjust pada 12°
Aku minta dia test clutch. Memang ada masalah pressure plate sikit tapi clutch belum habis lagi. Aku berpuashati dan meneruskan perjalanan aku.

No comments: