Sunday, August 22, 2010

TIP PANDUAN TUNING KENDERAAN

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Aku terbaca artikel ni masa buat rujukan NGV, aku rasa ia berguna sebagai panduan.

First kita kena faham dulu definisi tuning atau tune-up engine nih....
Selalunya kalau kita adjust engine rpm org akan cakap dah "tuning" engine...
Sebenarnya tune-up/tuning engine bukan sekadar melaras/adjust rpm.

Sebelum membuat tune-up engine ada beberapa perkara asas yg perlu diperiksa tidak kira engine kawalan electronic (MPI/EFI/ECI dll) atau kawalan Carburetor iaitu periksa :

1)Battery Conditions
-Check Open Circuit Voltage ... biasanya 12V ++
-Check Ketumpatan Bandigan Battery (Specific Gravity ) melalui Hydrometer
-check paras air battery (Electrolyte Level)
-kekemasan tamatan (Terminal (-) dan (+) )
-Battery Cable (-) dan (+)

2)Valve Clearance Adjustment (Valve Tappet)
- Periksa dan laras valve clearance mengikut spesifikasi pengeluar.
*Sesetengah model sekarang menggunakan Hydraulic Lifter dan tak perlu pelarasan ....kecuali yg menggunakan Shim. Sekiranya valve clearance tak betul ianya akan effect kepada pembakaran dlm cylinder engine... menyebabkan engile idle speed unstable .

3)Engine Vacuum Test
-Periksa kadar vacuum dlm engine supaya menepati kehendak pengeluar. Ini juga penting bagi mengawal kelajuan idle engine.

4)Compression Test
-periksa tekanan mampatan setiap cylinder bagi mengesan sebarang kebocoran samada dari piston ring, gasket, valve seat dan lain2 tempat.

5)Fuel Delivery System -periksa fuel pump, filter, piping dan injectors atau carburetor

6)Air induction System
-periksa/tukar air cleaner. periksa intake manifold bg sebarang kebocoran ....serta throttle body.

7)Ignition System
-periksa sparking plugs,
-HT cable ,
-Distributor Cap,
-Ignition Coil dll.

Sekiranya perkara2 seperti diatas didapati OK dan menepati kehendak spesifikasi pengeluar baru kerja 'Fine Tune-Up" dapat dilakukan.... maksudnya selepas semua tadi OK baru kita dapat melaras Ignition Timing dan Idle Speed (rpm) sesebuah engine tadi.

Kalau engine kawalan Carburetor 3 pelarasan perlu dilakukan :
-Ignition Timing (Inspect/Adjust) menggunakan Timing Light
-CO adjustment dengan melaras M.A.S (Mixture Adjusting Screw) dgn berpandukan kepada CO machine bagi memeriksa kadar Carbon Monoxide engine.
-Idle Speed dengan melaras S.A.S (Speed Adjustment Screw)

Kalau engine kawalan electronic atau EFI pula , kita perlu menggunakan Scanner atau Computer mengikut model kenderaan tersebut. Melalui Scanner/Computer tadi kita dapat mengesan sebarang Fault Code dan dapat membaca live data dari sensors engine bagi membuat analisis mengenai sesebuah engine.

Di samping itu juga ada sesetengah engine perlu dilaras rpm atau ignition timingnya melalui Scanner/Computer tadi... tanpa scanner tadi pelaras tidak dapat dilakukan dgn sempurna.... Kesimpulanya disini, "Tuning" bukan sekadar melaras kelajuan engine (rpm) dan imbangmasa nyalaan (Ignition Timing) semata-mata tetapi perkara2 atau pemeriksaan lain (seperti di atas) juga perlu dilakukan sebelum melakukan "Tuning" engine tadi bagi memastikan dan mendapatkan prestasi atau performance engine yang optimum dan sentiasa mengikuti kehendak spesifikasi pihak pengeluar sesebuah kenderaan tersebut supaya jangka hayat sesebuah engine dapat bertahan lebih lama secara tak langsung dapat menjimatkan kos pembaikan kepada pihak pemiliknya.

Tetapi sekarang kebanyakkan bengkel telah menyalah ertikan maksud "Tuning" ini iaitu dengan hanya melaras engine rpm dan ignition timing secara manual atau secara computer ianya di panggil "sudah tuning lu punya engine"....dengan mengabaikan beberapa pemeriksaan dan perlarasan lain yg telah saya sebutkan tadi.

Selepas itu para pelanggan akan di charge dengan harga yang tidak munasabah....contohnya kereta proton jenis EFI charge tuning lebih kurang dari RM60-RM150 dengan hanya menyambung Scanner dan melaras rpm aje.....itu bukan tuning namanya,,,,,, Tuning perlu dilakukan mengikut kehendak atau recommendation pihak pengeluar dengan merujuk kepada "Periodical Maintenance Service" yang terdapat dalam Service manual sesebuah kenderaan....

No comments: