Wednesday, August 18, 2010

NGV 1

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Hari ni aku nak cerita pasal engin kereta aku yang menggunakan NGV. NGV adalah singkatan untuk Natural Gas Vehicle. Kelebihan sistem ini ialah harga gasnya yang masih rendah dan menjimatkan tetapi kos pemasangannya agak mahal dalam RM3000-RM5000 ke atas.

Kereta NGV aku ni mendak sangat. Tekan minyak sampai lantai cuma pergi 60-70km/h. RPM jejak sampai 5000, nak sampai kat merah.

Jadi aku pun tanya kawan,
Mana nak servis?
Dia tanya aku pasang kat mana?
Aku kata kat Taman Gaya.
Kau jumpa Atai, minta dia cuci "dapur"

Dapur? Istilah baru ni. Dapur ni kira macam ruang campuran gas. Kira dapur ni bahasa pasar le. Aku pun pergi, jumpa Atai. aku tanya pendapat dia. Dia kata kemungkinan-kemungkinan:
- tuning lari
- tappet tak align
- api tak kuat

Kos?
tuning (RM10), adjust tappet (RM15)

Dia pun memulakan proses adjust mengadjust. Ramp sikit-sikit. Lepas tu, dia suruh aku try. Aku pun test, aku kata takde perubahan pun! dia pun adjust "api" tapi tak boleh sebab distributor aku dah langgar dinding. Aku tanya reversekan tak boleh ke? Dia kata tak boleh, nanti jadi retard, kita nak advance.

Apa tu retard dan advance?
Ia merupakan proses melaras permulaan percikan api dari palam pencucuh dalam ruang pembakaran. Ia juga berkaitan dengan pergerakan naik turun piston yang dipandu oleh crankshaft.
Retard berlaku apabila percikan api berlaku sebelum piston berada pada kedudukan tinggi (Top Death Centre). Ini menyebabkan engin sukar hidup/ berat.
Advance berlaku apabila percikan api berlaku apabila piston pada kedudukan atas dan mula menurun. Biasanya darjah 10°, 12° dan 15° digunakan menunjukkan sudut turun lengan piston.
bacaan lanjut
Maksud langgar dinding ialah distributor tu dah tak boleh pusing lagi sebab slot tu dah habis.

Aku pun hairan sebab biasanya ada ruang untuk adjust. Aku pun telefon kawan aku tanya kenapa boleh langgara dinding? Dia kata timing belt lari satu gigi.

No comments: