Thursday, August 19, 2010

KEMALANGAN

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Semalam aku dapat berita mengejutkan. Biras aku kemalangan dan berada di Hospital Muar. Masih tidak sedarkan diri. Masa tu aku kelas, jadi lepas kelas aku pun pergi dari Batu Pahat. Aku sampai dalam 2.30 ptg. Mencari juga mana wadnya.

Aku tanya orang, dia kata rujuk pendaftaran wad. Aku tanya kat kaunter tu
"ada pesakit nama XXX?"
Dia pun semak,
"Kalau ikutkan, dia sekarang ni kat Bilik XRay, lepas tu masuk wad. Cuba tengok kat bilik XRay"
Aku pun pergi le bilik XRay. Sampai muka pintu, ada troli diusung keluar. Aku amati pesakit yang terbaring tu.

"Eh, XXX!"
Mukanya masih ku kenal, dengan lehernya dipasang servical colar. Ada le kesan jahit dan darah kat kawasan muka. Tangan dengan kaki aku tengok OK je. Dia tolak troli tu ke ICU. Aku tanya nurse tu tapi disapa oleh kakak ipar ku dari belakang. Kebetulan adik biras aku tu nurse juga. Dia yang banyak membantu. Aku tanya kakak ipar aku
"dah sedar?"
"dah, dah boleh cakap!"
Aku tengok kakak ipar aku ni tabah, sabar dan tenang. Sikitpun tak nampak nak nangis. Tapi bila doktor kata kritikal 50%-50%, barulah nak menitis air mata. Aku tak kisah apa doktor tu nak cakap, tapi dari pemerhatian, aku rasa biras aku ni boleh sembuh. Doktor cuma nak kita bersedia segala kemungkinan je, jadi kalau berlaku apa-apa kita tak salahkan dia. Kira psiko le tu. Aku juga minta bantuan abang aku hantarkan tenaga reiki untuk biras aku ni supaya cepat sembuh.

Alhamdulillah. Selain biras aku yang lain, adik beradik biras aku dan ramai juga staf Telekom yang datang menziarah tapi tak boleh masuk sebab doktor sedang membuat rawatan lagi. Masa aku masuk tu pun doktor masih betulkan gigi dia. Aku tunggu dan teman kakak ipar aku tu sampai pukul 5,00 petang sebab aku nak balik Batu Pahat sebelum malam. Sejak akhir-akhir ni, pemanduan malam aku tak berapa awas terutama kalau tar yang takde garisan putih tambah lampu jalan takde.

Aku telefon kakak ipar aku dalam pukul 7.15 malam (dah dekat waktu berbuka)
"kat mana?"
dia jawab
"masih kat sini (hospital) nak ke mana lagi? suami kat sini.."
"buka macamana?"
"buka kat sini le."
Terharu aku dengar. pengorbanan seorang isteri. Kalau aku yang terbaring, siapa yang akan ada disisi aku nanti?

1 comment:

Walud said...

klau en terbaring ramai yang sanggup menunggu, anak2, isteri, pelajar2, en jangan risau, moga biras en tu cepat sembuh, amin...