Thursday, August 12, 2010

KELI

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Hari selasa lepas aku dapat panggilan daripada Sharom (buyer ikan keli aku dulu). Dia nak beli keli aku 200kg. Alhamdulillah.
Dia telefon aku dalam 11.30 pagi. Dia nak saiz 6 ekor sekilo. Katanya dulu ada 4 ekor sekilo susah nak jual. Aku kata ada, boleh amik hari ni pukul 3.00 ptg ni sebab esok dah puasa. Dia pun setuju.
Nak sediakan ikan ni bukan senang. Memula kena buang air dulu sampai cetek/kering. Kalau ada tulang, daun, fiber dia boleh sumbatkan saluran dan air mengalir lambat. Kemudian, nak pindahkan ikan, pilih ikan (grading) dan buka kolam baru untuk pemindahan. Selebihnya urusan dia naikkan dalam lori.
Aku timbang le ikan kat kolam kedua, 6 ekor dalam sekilo setengah. Wah dah lebih ni. Kena reject nanti. Kena cari kecil lagi. Mana nak cari ni semua dah besar sangat tapi kena cari gak le, orang dah nak. Kolam ketiga tu banyak yang kecik, 8 ekor sekilo. Besar tak banyak.
Pukul 3.20 ptg, pekerja dia datang naik lori. Dia tengok kolam kedua aku, aku terdiam.
"Ambik semua" katanya
Fuh.. lega aku sebab boleh kaut semua. Bersih satu kolam aku. cuma ada beberapa ekor je yang diasingkan sebab besar sangat. Kolam ketiga tu ada yang dia ambil tapi tak banyak le. Hari tu dapat 184 kilo. Habis je, aku tutup satu kolam. Tinggal lagi 2 kolam aku. Satu kolam ikan kecik dan satu kolam ikan giant (lebih 16 inci).
Habis je kerja hari tu, aku belikan diri aku 3 potong ayam "wholeleg", sebuah jam tangan dan jam loceng.

1 comment:

KELI OH KELI said...

jom lawat blog ikan keli...