Saturday, May 30, 2009

BIG 1 - KEMBARA DARAT

Assalamulaikum dan salam perpaduan

Pada 25-28 Mei lepas aku terlibat sebagai fasilitator BIG. Kali ni tempat baru di Pesona Indah, Tanjung Resang. Nama aku asal dalam Jurulatih Air tetapi bila aku sampai aku Ketua Jurulatih suruh aku pergi kembara. Alasannya biar penat sama rata (tak pernah dibuat orang). Hari ni air, besok darat. Lagipun katanya ada anak panah "alternate" (pergi - balik) dalam jadual. Aku pun rujuk le. Memang ada, jadi tak boleh lawan. Rasional aku kalau jurulatih air dan darat, pakaiannya tak sama. Kena sediakan dua set pakaian dan dua set kasut. Darat dan air. Menyusahkan. Katanya dua nama kat bawah tu bukannya jurulatih tapi pembantu jurulatih. Ni yang aku marah, tak pulak tulis 'pembantu' dalam jadual. Mereka dah undergrade aku.

Dalam kembara ni, terdapat seorang orang tempatan yang menjadi juru pandu kami, En Zol. Sepanjang kembara ni kami belajar mengenai pokok-pokok hutan yang boleh menjadi penawar penyakit dan ulam-ulaman. Terdapat pokok gelenggang, kemunting, senduduk, gajus dan banyak lagi. Trek kembara ni menuju ke Air Terjun Gunung Arong yang menganjur menghala ke Pahang. Di sini kami berhenti untuk memasak sebelum bertolak balik ke chalet. Aku sempat mandi di air terjun ni, lepaskan gian.

Dalam 100m sebelum sampai ke chalet, ada aktiviti usungan perlu dilakukan peserta. Teruk juga le kerana peserta lelaki hanya 4-5 orang dalam satu kumpulan. Peserta perempuan hanya mengiring sahaja. Sepatutnya kena buat strecher alih ganti tapi peserta lupa mengambil kayu dan membawa kain. Siapa bagi taklimat sampai silap macam ni?

Aku tak puas hati kembara kali ni. Persoalannya:
1. Apa ke jadahnya letak sampai 6 fasilitator lelaki mengikuti kembara darat tetapi seorang je fasilitator lelaki dalam aktiviti air?
Bahagilah sama rata. Ini soal keselamatan pelajar. Ini tidak, keputusan dibuat berdasarkan menyenangkan kroni sahaja. Buktinya, mula-mula 3 fasilitator lelaki berjalan sampai air terjun, lepas tu semua fasilitator lelaki naik kereta tinggalkan aku dengan jurupandu yang berjalan sampai ke chalet. Aku tengah jalan penat-penat, mereka sedap-sedap makan kat chalet.

2. Apa tindakan ketua jurulatih kepada fasilitator yang tinggalkan pelajar?
Kalau Pn Zaiton jadi ketua jurulatih dulu dah tentu kena marah mereka semua. Mereka yang tinggalkan pelajar tidak memikirkan tanggungjawab sebagai fasilitator tapi kesenangan dan kerja sambil lewa sahaja.

No comments: