Thursday, May 14, 2009

SELESA RESORT HOTEL

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Minggu ni aku kena mesyuarat moderasi di Selesa Beach Resort, Port Dickson. Apa tugasnya, serahsia misi anggota tentera kor perubatan yang berkampung sama kat sini. Bilik aku 250. Resort ni selesa dengan bath tub yang besar, ada gymnasium, kolam renang dan tepi pantai dan teluk buatan rasa aku. Waktu menulis lagu ni aku layan feeling lagu Richard Marx, Right Here Waiting.

Tugas aku kali ni amat mencabar tetapi kerana sangat mencabar aku jadi bosan. Aku hilang seronok kerja kat sini atas beberapa sebab (cari sebab le nak salahkan orang lain). Sebenarnya salah aku juga. Aku terlalu tension. Walaupun rakan-rakan tahu aku ni begini-begitu tapi kali ni aku macam kena kejutan budaya.

Pertamanya, aku malu dan kecewa kat diri sendiri dan IPGM aku. Kenapa?
40% hasilkerja aku ditolak. Langsung tak dipertimbangkan. Patut le UPP marah aku bulan April lalu bila aku tak ke Bandar Tenggara untuk moderasi. JPU yang diberi kat aku salah. Bagi SOLO tapi nak guna BLOOM, maka hasilkerja aku salah, aras salah, format pun salah. Frust aku. Dah le 4 IPGM terlibat, tolak satu ada le 3. Dalam 3 ni pun macam ada yang tak baca JSU.

Dah lah buat dua set kerja, member sorang lagi tak datang, Bila call katanya tak dapat surat. Macamana diaorang (orang atas) buat kerja? Dah terkonteng-konteng kita orang siapkan kerja. 'Handicap' le kata orang tu. Sepatutnya kerja ni cuma pilih dari yang dah siap, tapi nampaknya dah jadi lain. Hasilnya aku tak dapat siapkan kerja aku. Nasib baik Zulkafli dari IPGMKTO tolong selesaikan. Kagum aku kat dia ni. Relax dan tenang, siap boleh pergi urut traditional kat seremban lagi petang tu.

Satu lagi, kerja ni kejar masa, jadi ada 'time constrain'. Pengurusan masa sangat berharga. Hari ni pun ada member yang pukul 12.oo tgh malam pun masih mencetak lagi. Esok, Jumaat sampai separuh hari je. Tapi kerja aku dah siap, dah semak. Tinggal paper work je. Kebanyakan kawan yang aku jumpa, berasap kepala nak siapkan.

Satu lagi, bila nak minta hardcopy tu, urusetia sediakanlah komputer dan printer secukupnya. Ini bawa 1 note book dan 3 printer, tak sampai malam, satu toner habis , tinggal dua printer. Nak print bukan sikit. Kemudian kalau silap satu helai, kena beratur semula. Member bila nak selit satu helai, kena buat tak malu atau tunggu sampai 'last man printed'. Satu lagi sikap, urusetia dah umum jangan edit kat note book yang dikhaskan untuk print, tapi ada yang degil juga. Orang lain kena le tunggu. Note book pun tak tau berapa banyak virus dia ternak. Ada pen drive tak boleh baca, kena shut down noteboook dulu, macam-macam. Nak suruh burn kat CD tapi note book urusetia tak boleh burn CD. Aku pun pelik. Semua jadi kelam-kabut dan 'intense the heat'.

Habis kerja aku fikir nak balik dan tinggalkan Port Dickson ni. Tempat cantik tapi suasana kerja tak seindah namanya SELESA beach resort.

No comments: