Thursday, May 21, 2009

PTK 2

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Sebelum aku ambil keputusan aku, aku pergi sarapan ngan kekawan. Timbul le cerita En Yusuf lulus PTK dapat 4:4. Wah! tentu dapat anjakan gaji dan boleh naik DG48. Tapi yang tak sedapnya bila ada statement, dia lulus 4:4 kerana kouta tua.

Aku akui le PTK ni ada kouta. Sebab anjakan gaji memakan belanja kerajaan yang besar. Tapi bila kata kouta tua tu aku tak setuju sangat. Aku kenal En Yusuf ni. Dia bekas Nazir sekolah. Sudah tentu banyak pekeliling, akta dan Arahan Perkhidmatan yang telah dibacanya. Walaupun dia baru berkhidmat di IPG ni, pengetahuan lepas dia sangat luas. Pengetahuan inilah yang menjadi asas dia lulus PTK tersebut. Kalau nak harap P&P je, memang tak lulus le.

Aku adalah orang yang lulus kali pertama PTK diperkenalkan dan mengambil kertas kompetensi pensyarah maktab dan kolej matrikulasi. Ketua unit aku yang dah 16 tahun jadi pensyarah tapi tak lulus tanya macamana aku boleh lulus kertas pensyarah sedangkan baru 6 bulan berkhidmat sebagai pensyarah?

Inilah mentaliti pensyarah di tempat aku, lagi lama di IPG lagi pandai. Jawapannya senang je. Mereka yang tak lulus ni memang tahu pensyarah ni dalam kategori Pengurusan dan Professional tetapi tak faham maksud Pengurusan dan Professional?

Pengurusan dan Profesional bukan setakat mengajar je tetapi kena ambil tahu kerja-kerja pengurusan. Fahami kerja betul-betul, jabatan terlibat, baca pekeliling dan ambil tahu berita semasa. Kalau jadi pensyarah hanya tau datang kerja 'punch' , masuk kelas - keluar kelas, lepas tu cukup masa 'punch' balik, cukup bulan ambil gaji, ambil le PTK tu 4-5 kali baru boleh lulus. Aku tak percaya le kuota tua ni. Dia lulus kerana ilmu dia cemerlang yang dia ada dan patut lulus.

No comments: