Thursday, May 14, 2009

INSIDEN BAS

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Aku balik dari citrus tempohari menaiki bas. Transnasional 2 tingkat. Tiket RM31.00 je. Bas transnasional ni ada beberapa kebaikannya iaitu tambang ikut harga yang dikeluarkan LPKP dan jalan mengikut masa yang ditetapkan. Tapi aku tak minat naik transnasional ni sebab saiz aku besar dan kerusi dia kecik dan ruang kaki sempit. Biasanya 40 sit satu bas. Kalau jalan jauh, boleh cramp kaki aku.

Kalau beli dengan ulat pulak, kena tunggu bas penuh. Janji sekarang jalan ke, pukul 11.00 jalan ke, selagi tak penuh kena tunggu le. Harga ikut suka hati ulat dan mood, boleh jejak RM45-65. Tapi satu kebaikannya, kerusi besar, selesa dan ruang kaki besar. Satu bas tu 27 sit je

Itu cerita tiket dan bas. Ini cerita penumpang lak. Dalam bas tu ada satu keluarga, seorang mak dengan 3 orang anak. Seorang masih berdukung dan 2 lagi duduk di 2 sit di belakang maknya. Mungkin mak dia beli 4 tiket. Dia duduk memang tepi tangga atas. Aku risau juga kalau bas jalan, kanak-kanak tu boleh jatuh tangga nanti. Kanak-kanak tu rasa aku dalam umur 4-5 tahun. Dalam pada masa yang sama, aku tak nampak pulak suami dia. Nak jadi cerita, biasa le kanak-kanak. Abang pukul adik, adik pukul abang. Lepas tu si adik mengadu kat mak.

Kau nak tahu apa yang jadi? Aku tengok mak dia bangun, pergi belakang dan aku perasan macam dia tumbuk anak dia. Aku bersangka baik, mungkin dia cubit, nak ngajar anak. Lepas tu si abang pulak mengadu. Oleh kerana adik tu berada di kerusi luar, aku memang nampak jelas dia tumbuk anak dia kat muka. Astagfirullah! Kat muka, bukan badan. Bila bising lagi dia pergi ke belakang dan tumbuk suka hati dia. Aku pun duduk diam-diam dalam bas tu. Takut mak dia datang tumbuk aku pulak.

Aku jadi insaf tengok benda ni. Beberapa perkara bermain di fikiran aku.
Kenapa berlaku tindakan ganas pada kanak-kanak ni?
Apakah mak sekarang dah takde rasa belas kasihan kat anak sendiri ?
Bila bercakap dengan anak tak de lemah-lembut, kenapa perlu ugut, jerkah?

Adakah dia tak fikir susahnya melahirkan anak sendiri ni? Kanak-kanak ni perlu dibesarkan dengan kasih sayang dan didikan yang sihat. Mereka akan meneruskan generasi kita dan menjaga kita bila dah tua nanti. Insya Allah.

Aku nampak ada beberapa kesilapan mak dia dalam bas tu. Sepatutnya mak dia duduk dibelakang anak-anak dia. Baru dia nampak siapa salah. Ni dia bangun terus tumbuk, tak kira siapa salah. Salah buat perhitungan. Nanti kalau pekak, buta , gegar otak, rosak mata, tengkorak pecah? Masa depan kanak-kanak tu gelap, dan beban pada mak dia juga.

Aku harap pada yang ada anak kecil tu bersabar le. kekadang tindakan memukul anak ni, silap gaya menyesal kemudian hari nanti.

No comments: