Sunday, May 17, 2009

PROTON PERDANA VS HONDA ACCORD 2.4

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Pada 12.05.09 yang lalu aku ke Seremban. Jadi contact le kawan lama, Hanafi. Aku janji nak jumpa kat Terminal One, Seremban. Sampai je dia call. Aku pun jumpa dia tapi tak sangka dah tukar kereta. Dulu guna proton Perdana sekarang guna Honda Accord 2.4iVtec

Aku pun sembang-sembang le, kenapa tukar kereta?
Jawapan dia memberi aku satu view baru mengenai kereta berkuasa besar. Dia siap cerita sejarah tuan lama kereta ni.

1. Maintainance Proton Perdana tinggi dan kerap rosak.
(sebab tu kerajaan terengganu tak sanggup nak pakai Proton Perdana)
2. Minyak Honda Accord ni save.
RPM 400 boleh jejak 120 kmh.
Kereta biasa RPM 3000 baru jejak 120 kmh.
Masa dia pandu tu aku akui kebenaran kata-katanya.
3. Kelasakan yang ada pada Honda Accord
4. Sit yang dilaras dengan motor; ke depan / belakang, adjust tegak / condong.

Aku agak teknologi Honda yang buat dia jimat minyak. Baru-baru ni aku tumpang En Latiff ke Gurun, Kedah naik Honda City 1.5. Minyak dia baru RM 150.00 untuk perjalanan satu hala. Mahal tol dari minyak!

Tapi bila kawan aku ni kata:
"lain kali kalau aku nak tukar kereta, aku nak cari yang 3000 cc ke atas pulak",
aku rasa bukan kereta yang problem tapi dia yang kena overhaul. Ha ha ha.

No comments: