Sunday, May 17, 2009

PENGURUSAN PEPERIKSAAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Aku mempunyai pengalaman menjadi panel peperiksaan SPM yang dikendalikan oleh badan yang bertauliah. Pengendaliannya amat sistematik dan kemas. Ada beberapa sistem yang boleh dibuat contoh oleh UPP BPG. Antaranya ialah:
- menyediakan satu bilik untuk satu kertas/ mata pelajaran yang dibuat.
- persediaan peralatan dan bahan seperti komputer, printer, kertas disediakan oleh vendor yang dilantik.
- Ahli panel tidak dibenarkan membawa note book, pen drive dan telefon ke dalam bilik mesyuarat.
- Bilangan panel untuk sesuatu kertas pulak tidak kurang dari 8 orang.
- Tiada istilah menyiapkan kerja di dalam bilik sampai lewat malam/awal pagi.
- Hanya pegawai sahaja menyimpan softcopy dan hardcopy. Panel balik dengan tangan kosong.
- Data dalam komputer akan dikosongkan selepas tamat mesyuarat (zero fill).

Kebaikan sistem ini ialah kerahsiaan item yang dibina sangat tinggi. Sepatutnya sistem ini boleh digunapakai pada UPP BPG. Tapi aku tak tau kenapa mereka tidak mencontohi sistem ini. Sekiranya vendor dapat membekalkan peralatan ini untuk setiap mata pelajaran, tidak berlaku perebutan printer dan komputer. Selain itu memindahkan data dari note book ke note book lain mengundang virus yang tak diundang. Bab virus ini yang menjahanamkan note book aku dulu. Note book sekarang ni, aku beli lain dengan duit sendiri bukannya IPG punye.

Jadi apa masalahnya? Duit? Ini melibatkan kerahsiaan dan integriti peperiksaan. Kalau BIG, Pendidikan Luar, Perkhemahan Badan Beruniform boleh diperuntukkan perbelanjaan yang besar, kenapa peperiksaan tidak? Ubahlah, jangan ikut cara nenek-moyang terdahulu, pikul dan bawa printer, kertas dan shredder dalam kereta. Pengurusan berubah, nama institusi berubah, kerja masih ditahap lama. Entahlah, aku pun tak de jawapannya.

No comments: