Saturday, May 30, 2009

BIG 2 - AKTIVITI AIR

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Semalam aku dah terbakar sangat dengan kembara darat. Buat aku macam kuli batak. Hari ni aku nekad. Aku nak masuk air. Aku jumpa ketua jurulatih, alasan aku ada 5 orang fasilitator ikut kembara darat dan membantu jurulatih air yang berseorangan. Dia pun setuju.

Aku pun siapkan pakaian air aku, selipar ngan baju. Hari ini ramai pulak jurulatih air perempuan. Aku suruh le fasilitator KRS perempuan tu ikut kembara darat sebab seorang je yang pergi, dia tak nak. Jadi dalam air ada 2 fasilitator lelaki dan 4 fasilitator perempuan. Ustaz memula azam nak join air tapi tak nampak hidung.

Setelah memanaskan badan dan taklimat, aku ngan peserta pun masuk air. Ombak punyalah besar tapi aku tengok Manap steady je. Peserta lelaki dah mula aktiviti tetapi peserta perempuan takut nak masuk jauh. Antara sebab mereka takut ialah peserta perempuan ni banyak yang pendek. Aktiviti sedikit terganggu apabila peserta ditimbus ngan ombak yang tinggi. Ramai terminum air dan kurang yakin. Apabila Manap datang ke kumpulan perempuan, barulah aktiviti water-confident berjalan lancar. Aku hanya membantu apa yang patut.

Tengahari ialah aktiviti berenang dalam jarak 100-150 meter. Peserta dijatuhkan pada satu poin di tengah laut dan mereka akan berenang ke tepi. Aku tak pernah buat aktiviti ini. Dulu aku buat river-crossing je. Seberang sungai menggunakan tali yang diikat pada 2 tebing. Tapi aku puji semangat peserta ni. Mereka boleh buat dan tiada insiden yang tidak dikehendaki berlaku. Semuanya selamat sampai ke pantai. Alhamdulillah.

No comments: