Monday, May 11, 2009

BINA INSAN GURU

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Pada 22 - 25 Mac 2009, aku terpilih menjadi pensyarah pengiring BIG untuk kumpulan KDC Pengajian Cina dan Pengajian Tamil. Banyak juga aktiviti yang dirancang sepanjang aktiviti dan pelajar ini akan dinilai oleh tutor masing-masing.

Bila aku buat kerja ni, teringat aku masa belajar dulu. Masa tu aktiviti ini dinamakan Kursus Latihan Membina Semangat. Aku kena kat MPI, Bangi manakala latihan air di pantai Port Dickson. Masa tu tak belajar floating, terus naik kayak, kayuh ke pulau dan balik ke khemah je. Selain itu ada solo camping, kawad kaki dan lain-lain lagi.

persediaan memasak

Sepanjang BIG ni, perkara yang menjadi topik hangat ialah masakan. Pelajar India suka kari dan cili manakala pelajar Cina suka sup dan kurang pedas. Aku pun tak tau macamana diaorang selesaikan hal masakan ni.

memasang khemah

group floating

Aku senang bekerja dengan En Esa. Ada le berapa kali aku sebilik dengannya samada kursus atau seminar. Beliau berfikiran positif. Aku agak terperanjat le tengok penglibatan aktif dia dalam aktiviti air walaupun dia lebih berusia: sama-sama basah, sama-sama floating, sama-sama river crossing. Arus semasa menjalankan aktiviti air ni memang kuat. Oleh kerana aku ada basic berenang, boleh le aku berenang ke tepi. Kalau tak betul gaya boleh hanyut ke muara.

Ada 3 insiden kemalangan sepanjang BIG ini. Aku tak boleh lupa insiden pelajar jatuh bilik air dan koyak belakang keting kakinya. Sewaktu tu aku nak ke surau pergi solat maghrib. Oleh kerana darahnya banyak, aku tak boleh agak dalamnya koyak tu. Aku suruh dia basuh kakinya dulu sementara aku amik first aid box kat bilik aku. Setelah selesai dia membasuh kakinya, aku tengok koyaknya dalam dan panjang. Aku kata hantar klinik je, aku tak nak tanggung risiko. Tapi sebelum tu. aku letak ubat kuning pada luka dan kain kasa, kemudian aku buat ikatan 8 dengan bandage. Aku tak nak kereta member meleleh darah atas karpet. Kerja seterusnya ialah tugas En Hj Esa menghantarnya ke klinik berdekatan. Bila balik, pelajar tu kena 3 jahitan.

No comments: