Sunday, May 10, 2009

KUNCI HILANG

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Hari ni aku panik sangat. Aku kena pergi KL untuk mesyuarat. Kekawan ajak naik flight. Aku setuju le kerana dah lama tak naik flight. Lagipun ada kekawan. Aku pun booking le kenderaan ke airport Senai. Member aku yang bawa. Dalam kelam kabut tu, aku pun mangga le beg aku. Rasa-rasa kunci tu aku letak dalam kocek seluar aku. Lepas tu aku tukar kemeja, aku pakai T-Shirt. Last aku ingat aku serahkan kunci van aku pada isteri aku.

Masa sampai airport, aku nak simpan talileher dalam kocek ke beg aku. Aku pun cari kunci mangga beg aku. Alamak hilang! Aku telefon member aku yang hantar tu, dia kata tak de. Aku telefon isteri aku, dia kata tak de. Aku bongkar beg perut aku, tak de. Aku selongkar beg komputer aku pun tiada. Aku pun menyusuri jalan yang aku lalu dari tempat aku turun kenderaan ke tempat aku berdiri 2-3 kali. Pilihan lain yang aku ada hanyalah simpan talileher tu dalam beg komputer aku. Memang sah mangga ni kena potong nanti.

Sampai di hotel, aku check in. Kepala aku fikir kat mana nak cari alat nak potong mangga ni. Aku nak cari gergaji. Nasib baik hotel ni dekat dengan bandar Chow Kit. Masa rayau-rayau tu jumpa le kedai alat ketukangan tetapi gergaji tak de. Aku beli le playar potong sisi. Aku ingat boleh le potong. Balik je bilik, aku mula operasi potong. Walaupun mangga aku kecil, besi mangga ni tak lut dengan pemotong tu. Pemotong tu pulak lekuk. Akhirnya aku potong cangkuk beg aku dan beg boleh dibuka. Perkara baru yang aku belajar ialah besi mangga ni memang keras. Mangga ni aku buang le sebab kunci dah takde. Lain kali aku akan memastikan lain kali aku simpan kunci mangga dengan baik.

Ada beberapa perkara yang boleh menjadikan kunci aku hilang.
  • jatuh semasa aku menukar baju
  • jatuh masa aku duduk dalam kenderaan
  • jatuh sewaktu aku turun dari kenderaan
  • jatuh semasa aku mengeluarkan tali leher
  • macam-macam yang ditentukan Allah
Itu le aku, aku makhluk Allah, aku lelaki.

No comments: