Thursday, July 1, 2010

BIG 2 : KAYAK

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Hari ni masuk hari kedua BIG. Aku datang subuh ke kem. Aku nampak En Arif dah menunaikan solat berjemaah. Aku bisik kat dia, aku datang lambat sikit, ada pemeriksaan kesihatan. Dalam pukul 10.00, aku tengok peserta aktiviti air ada lagi kat kem. Aku menawarkan diri untuk mengikuti aktiviti air.

Aktiviti dimulakan dengan streching atau regangan. Kemudian diikuti oleh water confident, pelajar belajar mengapungkan diri dalam air. Next ialah asas kayak dan steer. Kayak ni jika nak pusing kanan, kayuh sebelah kiri dan sebaliknya.

Aku dah lama tak berkayak ni sejak badan makin montel. Aku tanya Tok Mat, ada saiz aku ke kayak ni? Dia kata ada. Aku pun try le. Sejak dulu lagi aku tak boleh duduk depan sebab kaki aku panjang. Jadi aku pun duduk belakang tapi tak selesa juga. Raymond dan En Puad banyak tolong aku.

Mula-mula test, ok. Bila kayak betul-betul, aku ngan Puad dapat potong beberapa kayak sehingga semua berkumpul dipertengahan jalan. Setelah disambung, aku berasa sangat pelik kerana kayak aku tak boleh kayuh ke depan. Kedudukannya selari dengan arus. Kedudukan ni sangat bahaya kerana kalau ombak datang, kayak boleh terbalik. Aku pernah terbalik dulu waktu berkayak KLMS tahun 1992. Itu kira jurulatih dengki tapi dia dah ajar asas melepaskan diri dulu.

Aku rasa ada dekat 20 minit tak boleh bergerak dari kedudukan tersebut dan semua kayak dah jauh meninggalkan kami. Rakan aku cuba kayuh kiri dan kanan tapi kedudukannya masih sama. Aku pun terfikir, buat refleksi. Adakah ini balasan kerana mempersendakan kayak lain yang lebih lambat tadi? Akhirnya, sangkaan aku betul, kayak aku senget hampir terbalik dan telah dimasuki air. Aku pun malu gak sebab aku je yang tertinggal, jauh pulak tu..

Tiba-tiba bot marin yang mengiringi kami tu patah balik mendapatkan aku. Mereka tunda aku menghampiri kumpulan yang lain. Waktu tu belakang kayak dah tenggelam separas air. Kemudian aku kata kat rakan aku, baik berhenti dulu kat kawasan ternakan kupang tu. Ada yang tak betul, kata aku. Sampai kat kelong tu, aku pun duduk kat pelantar. Baru belakang kayak tu timbul dan aku perasan ada air mencurah keluar. Kayak tu bocor rupanya, patut le banyak air masuk.

Sampai tempat memasak, aku pun flat dan baring. Usia telah membataskan tenaga yang ada. Aku bersyukur kerana dengan persiapan dan perancangan rapi, semuanya selamat tiba dan meneruskan aktiviti memasak. Lepas memasak, makan. Lepas makan, balik semula berKAYAK.

1 comment:

Unknown said...

Aik~~ ade gak name saya kat dalam ek En Ali... thanks ea... Encik Ali pun banyak tolong saya gak time time kayak aritu... haha.... Terbaik laa Encik Ali.... T^^T