Wednesday, July 21, 2010

JUMPA DOKTOR

Assalamualaikum dan salam perpaduan,

Semalam aku balik hostel dalam keadaan ber'puasa'. Aku pun heran kenapa panggil puasa sedangkan ayat berlapar lagi molek. Puasakan satu ibadah disertai niat dan syarat-syaratnya. Sampai bilik, aku kemaskan bilik sorang-sorang. Roomate aku tak datang minggu ni.

Pagi ni aku pergi surau solat subuh. Mood aku baik pula hari ni. Lepas solat, baca quran ayat Al Waqiah, baca yasin siap doa dalam semua ayat yang berakhir dengan 'mubin' , baca tahlil, baca ayat-ayat Quran yang boleh dijadikan ubat 10 ayat terakhir Al Hasyr. Peliknya tak rasa penat pun. Aku rasa tenang sekali.

Lepas mandi aku pergi jumpa doktor kat UTHM. Lepas bagi kad matrik, nurse tu siap kata: awak yang kes ulangan tu kan? Bilik no berapa? Aku kata bilik no 7. Terkenal betul aku kat sini.

Masuk bilik doktor, doktor tu tanya aku nak buat apa? Aku kata nak cek satu badan. Dia pun tulis le kertas, pergi makmal dan cek jantung kemudian datang lagi. Aku pergi makmal, nurse tu amik darah masuk dalam balang kaca kecik. Nurse tu kata nak cek jantung pergi kaunter.

Aku pergi kaunter cakap nak cek jantung. Dia bawa masuk bilik dan tanya aku pernah buat tak? Aku kata tak pernah. Lepas tu nurse tu suruh aku keluarkan barangan besi, buka baju dan baring. Nurse tu tanya aku ada sesak-sesak nafas ke? Sedih aku dengar soalan tu. Aku kata tak de tapi saja nak tau tahap kesihatan. Lepas pasang gel dan tampal tiub, dia kata dah selesai. Aku pun tak perasan bila dia start mesin tu tiba-tiba siap. Nurse tu cabut wayar-wayar dan lap gel yang berlebihan dan aku pun keluar. Kebetulan jumpa doktor tu, dia kata jantung aku ok, Alhamdulillah tapi aku kena datang lagi untuk keputusan yang lain-lain

1 comment:

Unknown said...

Terbaik laa En Ali... ^^