Wednesday, July 7, 2010

RUMAH TAK SIAP

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Aku dah mengisi borang aduan kecacatan pada 7.6.2010. Hari ni dah 7.7.2010. Semalam aku telefon le juruteknik awam, Johorland tu. Tanya pasal kerosakan elektrik rumah aku. Jawapan dia buat aku terbakar dan sakit hati yang amat sangat.

"Apa rosak rumah awak? Apa yang awak komplen dulu? Kontraktor elektrik datang hari Sabtu je."

Apa yang buat aku marah ialah dari Sabtu lepas laporan 7.6.2010 sampai Sabtu aku telefon ada 4 hari Sabtu berlalu.
12/6,
19/6,
26/6 dan
3/7.

Apa dia dah buat pada 4 hari Sabtu lepas hingga aku kena tunggu lagi satu hari Sabtu? Dah sebulan, tiada tindakan hingga aku kena telefon. Kalau aku tak telefon tak bergeraklah kerja. Harapkan dia telefon aku, tak delah. Aku bukan buat aduan lisan, aku isi borang. Bukalah borang tu, baca. Kalau tanya aku gitu-gitu, buat apa isi borang?

Ini rumah yang ketiga aku beli. Dua rumah lain tu tak de masalah pun juruteknik dia. Buat komplen je 3 hari dah call, buat appointment dan minta buka pintu ke, suruh tunggu ke. Ni 4 minggu senyap sunyi.

Tadi aku dah call peguam. Peguam kata dari tarikh report pemaju ada masa sebulan untuk membaiki dan menyenggara rumah tersebut. Peguam pun mengeluh, siap sebut susahle Johorland ni. Dah sebulan, jubin dan retak dalam rumah tak berusik pun. Aku pun hairan macamana dia boleh bagi kunci dengan 90% jubin dalam bilik air retak? Potongan gaji dah nak mula, tapi rumah tak leh duduk lagi.

Masa aku buat bacaan yasin ngan tahlil tu, bilik bawah dengan floor atas tu tak de elektrik pun. Malu gak aku pada saudara-mara yang datang. Semua tak berani nak naik atas, gelap gelita.

No comments: