Sunday, July 4, 2010

MAJLIS YASIN DAN TAHLIL 1

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Semalam ada majlis bacaan yasin dan tahlil kat rumah baru aku, Bandar Dato Onn. Majlis ni bergilir rumah adik beradik belah isteri aku. Dimulakan dari rumah Kak Long, Abang Mail, Kak Milah, rumah aku dan seterusnya adik-adik dia yang lain.

Uniknya majlis ni kalau panggil imam surau ke masjid handle, senang le. Sediakan makan untuk jemaah yang datang. Tapi majlis tahlil ni, tuan rumah yang kena baca (aku le!). Aku ni tak pernah lead majlis yasin dan tahlil ni, cuma jemaah je.

Aku perlu buat persiapan rapi sebab aku bukannya lancar membaca jawi ni. Lagipun semasa menyertai bacaan dalam majlis pun aku pening. Lepas baca yasin, biasanya yang bawa ada macam-macam cara menyudahkannya. Jadi seminggu sebelum majlis, aku jumpa abang long aku. Belajar urutan bacaan. Aku search internet mencari MP3 bacaan tahlil tapi tak de. Last aku rakam bacaan yasin dan tahlil kat surau tempat aku.

Next aku scan ayat-ayat yang patut termasuk doa sebab aku ni kategori rabun gak. Aku besarkan yasin tu dari kecik pada kertas A4. Baru jelas dan terang. Siap buat PDF lagi. Selain itu aku perlu membuat persiapan rumah dengan memasang lampu dan kipas. Semuanya berjalan seperti dirancangkan. Aku minta juga dari orang tua aku nama-nama arwah yang nak disekalikan dalam majlis tersebut. Akhirnya, aku SMSkan jemputan ke semua adik-beradik untuk bersama menyertai majlis ini.

No comments: