Wednesday, July 21, 2010

JUMPA DOKTOR

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Minggu lepas aku pergi jumpa doktor UTHM sebab ada bulatan besar kat belakang badan aku. Kat sini sistem dia tu daftar pakai kad matrik lepas tu nama akan ditayang di skrin besar. Aku baru masuk klinik jadi tak tau le skrin tu untuk apa. Ok le tu.

Tiba-tiba nama aku keluar kena bilik 7. Terasa amat banggalah aku berjalan ke bilik 7 tu. Alhamdulillah doktor lelaki.
Dulu aku kena doktor perempuan masa kat JB. Sakit kat bahagian xxx. Aku ingatkan doktor perempuan mestilah malu tapi dia suruh buka seluar. Dengan selambanya aku pun buka sikit tapi dia suruh buka habis. Lepas tu nurse kat dalam tu pun tengok sama sambil senyum-senyum. Aku pula yang malu. Siap belek-belek lagi. Agaknya dah lama tak dapat, aku pulak kena hulur benda tu. Rezeki doktor dengan nurse tu le hari tu.

Sambung cerita UTHM
Doktor tu tanya gatal ke?
Aku kata memang le kekadang gatal.
Tempat lain. celah tuut?
Aku kata ada, aku tanya nak tengok ke?
Dia jawab boleh.
Aku tanya lagi, boleh buka ke?
Dia kata bukalah
Aku pun buka le, baju je, seluar tidak.

Hasil dianogsis dia kata kurap dan tulis ubat. Aku nampak tempat cek tekanan darah manual atas meja dia. Aku tanya boleh cek tekanan darah tak? Doktor pun tak kisah dia tarik mesin kat belakang dia dan pasang ; 136/76 nadi 81. Ok.

Dia tanya nak cek gula? Aku kata ok gak siap tanya boleh cek satu badan tak?
Memang ambik darah ni kena puasa dulu. Tak boleh buat hari tu. Aku pun pergi makmal cek darah: 22.8 Fuyoo.. tinggi tu. Normal dalam 6-8 je.

Mula le doktor tu tanya macam-macam soalan makan ubat apa, macamana kawal? Doktor tu kata orang yang gulanya tinggi:

- memula akan turun berat badan
- mata kabur
- mengalami gatal-gatal,
- tompok hitam
- gatal dan hitam di celah-celah
- penyakit buah pinggang
- sakit jantung
- anu tak naik

Alamak! memang berat badan aku turun, banyak gak kat 10 kg. Gatal dan hitam pun ada. Doktor suruh puasa dan datang balik esok. Aku kata aku nak balik, minggu depan aku datang. Doktor tu kata nanti terlambat sangat, Macam pendek nyawa pulak aku ni. Huhuhu..

Aku pun balik. Aku semak mesin cek gula aku punya. Mesin aku ada memory/ history. Aku tengok 25 pun ada. Banyakkan minum air masak dan kurangkan gula. Cuma hari Ahad tu ada jamuan ulangtahun RBT2 tu aku minum air gas, itu pun sikit je. Nasi memang tak sentuh pun. Kali ni insaf le sikit. Aku harap bacaan ok pada pertemuan akan datang.

2 comments:

Unknown said...

xkan En Ali xleh nak minum air gas dan makan nasi siket jer pun... alamak... susah aaa kalo camtu kan.... emmmmm... cian En Ali... banyak gak amsalah yang perlu Encik temuhi ek... ^^... walau bagaimanapun, stay cheers... len kali, kalo doktor ru cakap pape, buat jer... Untuk kesejahteraan bersama... Wink ^v*

AZNIAL RAHMAT said...

Greetings and Good Day !

We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-

Lady doctor
MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
Possess valid Annual Practicing Certificate
Registered with Malaysia Medical Council
Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
Attended an Obstetric Life Saving Skill
Attended A Neonatal Resuscitation Program
Working hours negotiable with minimum on-call
Very attractive salary RM7,000 (starting)

Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

Clinic information:-
PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
NO. 12 JALAN SL 1/13
BANDAR SUNGAI LONG
43000 KAJANG
SELANGOR
TEL / FAX: 03-90114833

Sender:-
Ir. Aznial Rahmat
Director
KASIH Group
012 312 9264
aznial@gmail.com